U Austriji se ne smiruje medijska prašina nakon što je Heinz-Christian Strache, vicekancelar i šef desničarske Slobodarske partije, odlikovan na proslavi spornog Dana RS. O tome Austrijom kruži i nekoliko netačnih vijesti, tvrdi dopisnik DW-a iz Srbije, Nemanja Rujević, koji je stao u odbranu austrijskog desničara.

“Najbolje volim kad uhvatim medije u širenju dezinformacija – ova je vijest udarna, dolazi od najuglednijih austrijskih medija i danas je izazvala buru na političkoj sceni: ‘Šta Štrahe nije rekao u Banjaluci’, napisao je na Facebooku Nemanja Rujević, dopisnik Deutcshe Wellea iz Srbije, koji se obrušio na novinarku bečkog Standarda Adelheid Wolfl zbog teksta pod “bombastičnim” naslovom : „Strache protiv države Bosne i Hercegovine“.

Nemanja Rujević piše da je upravo novinarka Standarda Adelheid Wolfl, svojim tekstoom iz Sarajeva pokrenula lavinu osuda koje su se sručile na austrijskog ultradesničara.

“Kada bečki Standard, najugledniji austrijski list, napiše nešto novo ili ekskluzivno, sigurno je da će ostali mediji slijediti. Posljednja epizoda je počela sinoć kada je na portalu tog lista objavljen tekst novinarke Adelheid Wolfl, dopisnice iz Sarajeva, koja godinama piše o Balkanu. Naslov je već bombastičan: „Strache protiv države Bosne i Hercegovine“, piše u svom komentaru Nemanja Rujević.

U nastavku pročitajte njegov osvrt objavljen na DW-u, ali i pogledajte integralni intervju Heinz-Christiana Strachea, objavljen na RTRS-u, i uvjerite se da je novinarka bečkog Standarda sasvim korektno citirala i interpretirala izjavu austrijskog desničara koji otvoreno zagovara raspad BiH.

“O čemu se radi? Kako se otkriva u tekstu, mala austrijska liberalna stranka NEOS je „iskopala“ video od 29. septembra prošle godine u kojem se lider Slobodarske partije Austrije (FPÖ) Heinz-Christian Strache za Radio-televiziju Republike Srpske izjašnjava o stanju u Bosni i Hercegovini i zagovara – kako to prenosi Standard – pravo Republike Srpske na „nezavisnost“ i „otcjepljenje“.

Nije doduše jasno zašto bi bilo ko „iskopao“ video od prije četiri mjeseca, inače dostupan na internetu. U jutarnjem dnevniku prvog programa austrijskog radija Ö1 je stvar također tematizovana. U kratkom izvještaju novinara Stefana Kappachera se čak kaže da je Stefani Krisper, spoljnopolitička ekspertkinja stranke NEOS, „naišla“ na video koji je „dala“ Standardu. U tekstu tog lista se međutim taj detalj ne otkriva iako je objavljeno mišljenje Krisperove o cijeloj stvari.

Šta je Strache stvarno rekao

No o kakvom se videu zapravo radi? Snimak traje 97 sekundi i radi se o isječku iz Drugog Dnevnika RTRS u kojem voditeljka prepričava šta je Strache rekao u intervjuu za spoljnopolitički magazin RTRS „Protokol“, a zatim slijedi kratki prilog u kojem novinar također prepričava Stracheove riječi te pušta samo jednu kratku izjavu austrijskog političara.

Na Youtubeu je međutim dostupan i čitav polusatni intervju gdje su Stracheovi odgovori dati u punoj dužini na njemačkom, te prevedeni samo titlom.

Na niti novinarka Standarda Adelheid Wolfl niti novinar Ö1 Stefan Kappacher nisu pogledali cijeli originalni snimak i čuli šta je Strache u intervjuu zaista rekao. Umjesto toga su citirali voditeljku RTRS, pa i to u dosta lošem prevodu. Tako je do čitalaca Standarda i slušalaca javnog radija Ö1 stigla verzija prema kojoj je Strache rekao da, zbog disfunkcionalnosti BiH, koju međunarodna zajednica štiti „nasiljem“, treba razmisliti o „mogućnosti da se Republici Srpskoj da pravo na otcjepljenje“. To je „veoma radikalan citat“, rekao je u izvještaju Kappacher.

Začkoljica je u tome što Strache tako nešto uopšte nije rekao. I to nije teško otkriti. Tačan citat iz intervju za RTRS ovdje dajemo u sopstvenom prevodu, ne obazirući se na titl RTRS koji također nije do kraja precizan:

„Jedina struktura koja zapravo funkcioniše u Bosni i Hercegovini je Republika Srpska. Stoga i budućnost BiH posmatram kao donekle komplikovanu i nimalo ružičastu. Svakako treba razmisliti o tome da se pravo na samoopredjeljenje zaista omogući. Ne može biti da međunarodna zajednica spolja nameće jednu vještačku državu, a da se ne omogućuje princip samoopredjeljenja. Da Srbi, ali i Hrvati, naravno  treba da dobiju pravo da odluče da li žele da ustanove nezavisna upravna područja u Bosni i Hercegovini na dugi rok ili možda u pravcu drugačijeg samoopredjeljenja i odluke o suverenitetu, možda i da se omogući spajanje sa Srbijom ili Hrvatskom uz promjenu državnih granica. To bi trebalo da predviđa pravo na samoopredjeljenje. Moramo se pitati zašto se BiH međunarodno primorava da bude multietnička država i to tako što je stavljena u ludačku košulju (njemački izraz „Zwangsjacke“ doslovno znači „prinudna jakna“, prim. DW). To nije u duhu slobode i samoopredjeljenja.“

Strache nijednom nije spomenuo riječ „otcjepljenje“, „nezavisnost“, „nasilje“ međunarodne zajednice niti „sudbinu“ Srba i Hrvata o kojoj ovi sami treba da odluče – a sve to mu se stavlja u usta u aktuelnim izveštajima austrijskih medija. Zapravo je uz nekoliko ograda – njemački jezik je stvoren za uvijanje u oblande – govorio o pravu na „samoopredjeljenje“, ostavljajući mogućnost da se ono ostvari u unutar BiH. Strache je u izjavi dostavljenoj radiju Ö1 sada pojasnio: „Stojim iza državnog integriteta BiH kao i iza prava na samoopredjeljenje naroda za održivi i neophodni mirovni proces.“

Oštre reakcije sa svih strana

Ali kao i uvijek sa vijestima – prva verzija stiže do više ljudi čak i kada je iskrivljena ili lažna. U stvar se rijetko ko udubljuje. Tako su pisanje Standarda prenijeli i čitani portali Kleine ZeitungKurirPresse i mnogi drugi. Osim predstavnika stranke NEOS, Stracheove navodne izjave su već oštro osudili predstavnici drugih opozicionih partija. „Strache se bavi opasnim političkim paljenjem požara, i poslije uznemirenja zbog putovanja šefa poslaničke grupe FPÖ Gudenusa u Bosnu, još jednom se pokazuje koga je to kancelar Kurz uveo u Vladu“, rekao je Andreas Schieder, aktuelni šef poslaničke grupe Socijaldemokratske partije Austrije.

Šefica austrijske diplomatije Karin Kneissl – koja nije članica FPÖ, ali je izabrana na prijedlog te stranke – rekla je da ne dijeli Stracheov stav te se Ministarstvo spoljnih poslova jasno drži integriteta Bosne i Hercegovine.

Stvar sa „iskopavanjem“ videa (koji niko nigdje nije zakopao), koji do novinara dolazi preko jedne političke partije, postaje još zanimljivija kada se zna da je nekolicina austrijskih medija odavno pisala o „spornom“ Stracheovom intervjuu. Još 3. oktobra prošle godine, dakle pet dana poslije intervjua, magazin Kozmo namijenjen dijaspori iz bivše Jugoslavije prenio je (ispravno) Stracheove riječi uz kompletne snimke i priloga iz Dnevnika i cijelog intervjua. Tekst je tada objavio i portal Nachrichten Express, ali se veći mediji nisu zanimali.

U radiju Ö1 nam je nezvanično rečeno da je novinar „konfrontirao“ Strachea sa izjavom te da ovaj nije imao zamjerke na to kako je izjava prenijeta. Međutim u narednim emisijama radija, nakon upita DW, izvještaj je sasvim promijenjen i ovog puta su se mogle čuti originalne izjave samog Strachea iz septembarskog intervjua za RTRS.

Novinarka Standarda Wolfl je za DW rekla da joj originalni video uopšte nije bio poznat, a da je televizijski prilog koji je dobila od stranke NEOS već imao titlove na njemačkom – i da citati u njenom tekstu potiču odatle.

Ko je vidio Strachea u Banjaluci?

Wolfl u aktuelnom tekstu međutim ponavlja materijalnu grešku koju je načinila i u prethodnom članku za isti list – naime da je Strache sâm bio u posjeti Banjaluci ovog januara. Prema njenom tekstu od prije dva dana, Strache je posjeti bio 8. januara, ali nije ostao na proslavi Dana RS sutradan već je orden u njegovo ime primio Johann Gudenus, trenutno šef poslaničkog kluba FPÖ.

Istina je da je Gudenus primio odlikovanje (jedno za sebe, jedno za Strachea) – ali nije istina da je sam vicekancelar Strache sada uopšte bio u Banjaluci. Prema uvidu DW, Standard je, kroz tekstove Adelheid Wolfl, jedini svjetski medij koji je to tvrdio”.

 

/slobodnabosna